Skip to content

Tips till dig som producent

Den inledande kontakten

Om du vill få kontakt med kockar och restauranger så se till att var ute i god tid innan du tänkt slakta. Förklara din produkt och hur du jobbar, och var lyhörd för hur restaurangen arbetar. Var tydlig i storlek, pris och övriga förutsättningar för er Många kockar har inte så mycket kunskap om djurhållning och hur slakt och transporter fungerar, så tydlighet i hur allt fungerar underlättar. 

Restaurangkök har oftast full rulle både under prepp och service, så den inledande kontakten är alltid bra om den är kort och att ni bokar upp en tid för ett lite längre möte. Om ni verkar i närområdet är det alltid trevligt att ni bjuder in till ett studiebesök eller att ni hälsar på på plats när tid finns.

Sälja helfall eller detaljer

Ett problem många restauranger har är lagringsmöjliheterna, både för kylplats och frysplats, och är det möjligt att få hjälp med lagerhållning så kan det vara en välkommen väg framåt, alternativt att du till exempel hittar två restauranger som kan dela på ett helfall. 

En del restauranger vill gärna stycka själva, men många föredrar även att få allt styckat och packat, och där kan dialog med slakteriet om skyckningen vara värdefull. Det finns även stora möjligheter att vissa detaljer går till direkt till restaurangen, en del får hängas och en del kan gå till en samarbetande köttförädlare som till exempel kan hjälpa till att  göra lufttorkade detaljer. 

Tips från Elvira Lindqvist, kock och råvarunörd.

När du säljer direkt till restaurang

Tips från Elvira Lindqvist, kock och råvarunörd.

Information om det du säljer 

En fördel är även om ni har bra skriftlig information om det ni säljer, så som ålder, foder, ev kalvar och vikt, information om er och gården och hur ni jobbar. Det är värdefullt både för köket och servisen, och att ge tydlig text till till exempel restaurangchefen gör det enkelt för personalen att sen kunna prata om vad de serverar till gästerna. 

Studiebesök på gården

Om ni får till ett besök på gården så är det även värdefullt att bjuda med även service teamet då det är de som sen ska berätta för gästerna, och ju mer insatt de är, desto bättre information kommer ut till gästerna.

Uppföljning, början till ett längre samarbete

Uppföljning efter leverans är även det uppskattat och för att få till ett långsiktigt samarbete är det verkligen uppskattat att berätta om hur och när ni slaktar framöver och ge möjlighet att boka upp djur för kommande säsonger. På det viset kan restaurangerna tänka långsiktigt i sitt menyskrivande och ni vet att ni får era djur sålda.

Styckning Elvira Lindqvist